Informatiebeheerder
Solliciteer directAls informatiebeheerder binnen het team Post en Archief geef je advies op strategisch en tactisch niveau over informatiebeheer. Je denkt actief mee met verschillende afdelingen om oplossingen te vinden en informatie op een duurzame en effectieve manier te beheren. Je hebt een centrale rol binnen de organisatie en zorgt voor een kwalitatief hoogwaardige uitvoering van (digitale) archivering. Je taken bestaan niet alleen uit het uitvoeren van werkzaamheden, maar steeds meer uit adviseren en controleren. Je bent bekend met de methodiek Archivering by design.
Je houdt je bezig met het archiveren van zowel digitale als fysieke zaakdossiers en documenten. Daarnaast werk je samen met collega’s in diverse projecten om systemen goed in te richten, af te stemmen en te voorzien van de juiste metadata (TMLO-MDTO). Zo dragen we samen bij aan een duurzaam digitaal archief voor onze gemeente.
Je signaleert en adviseert over mogelijke aanpassingen en verbeteringen in het informatiebeleid, bijvoorbeeld rondom de Wet Open Overheid, Common Ground, privacy (AVG en Archiefwet), informatiebeveiliging, werkprocessen en ICT-systemen. Hiermee help je de informatievoorziening te verbeteren, niet alleen voor collega’s, maar ook voor inwoners, bedrijven en andere organisaties. In deze rol ben je een belangrijke ambassadeur voor het team Post en Archief.
Wat ga je doen?
In je functie van informatiebeheerder met de focus op digitale archivering:
- Beheer, inventariseer, interpreteer en bewerk je informatie en gegevens (zoals data, literatuur, rapporten en verslagen) voor onderzoek en ter ondersteuning van de beleidsvoorbereiding en lever je een bijdrage door het doen van aanbevelingen en advisering op basis van deze informatie.
- Ondersteun je (beleids)functionarissen en/ of adviseurs en stel je in overleg rapportages, overzichten, samenvattingen, evaluaties, specificaties, toelichtingen en prognoses op.
- Adviseer, controleer en ondersteun je de bestuursleden, management en medewerkers bij het inrichten van de duurzame toegankelijkheid van onze (digitale) informatie en het digitaal zaakgericht afhandelen en archiveren van digitale dossiers.
- Signaleer, analyseer en vertaal je relevante ontwikkelingen op het vakgebied, je geeft consequenties aan voor en adviseert ten aanzien van het IV-beleid en/of beleidsregels.
- Draag je zorg voor de uitvoering van beleid en bied je ondersteuning bij de toepassing van richtlijnen en procedures, en adviseer je over de ontwikkeling van werkmethoden en procedures.
- Overleg je met functioneel beheerders, om veranderingen in werkprocessen te signaleren en deze te laten vertalen naar aanpassingen in de ICT-systemen.
- Doe je voorstellen over de ontwikkeling van het informatiebeleid en signaleer en adviseer je over noodzakelijke aanpassingen, verbeteringen en de uitvoering daarvan.
- Lever je een bijdrage aan verbeteringen in de DIV-werkprocessen en de inrichting van het archief volgens de wettelijke vereisten.
- Verzorg je samen met je collega’s alle voorkomende archiefwerkzaamheden (zowel digitaal als fysiek).
Wat breng je mee en zijn jouw kwaliteiten?
Welke kwaliteiten bezit jij?
- Minimaal hbo-werk- en denkniveau in informatiebeheer en minimaal 2 jaar werkervaring als informatiebeheerder.
- Kennis van en ervaring met digitaal, proces- en zaakgericht werken, duurzame toegankelijkheid, Archivering by design en zaak- en documentmanagementsystemen (JOIN en RxMission is een pré).
- Ervaring met Microsoft Teams en Office 365 applicaties.
- Sterke mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden en sociaalvaardig.
- Ervaring met zelfstandig werken, in teamverband functioneren en deelname aan project- en werkgroepen.
Competenties
- Sociaalvaardig en communicatief sterk (mondeling en schriftelijk).
- Enthousiast, leergierig en flexibel.
- Daadkrachtig en resultaatgericht.
- Betrokken en zelfstandig, maar ook teamspeler.
- Vaardig in deelname aan interne en externe projecten en werkgroepen.
Wat bieden wij jou?
Wat bieden wij jou?
Een aantrekkelijke en uitdagende functie (36 uur per week). Afhankelijk van je kennis, opleiding en ervaring, bieden wij een salaris tot maximaal € 4.998,- bruto per maand bij een 36-urige werkweek (salarisschaal 9). Ook mag je rekenen op een uitstekend secundair arbeidsvoorwaardenpakket, zoals:
- Een Individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% van jouw brutosalaris dat je kunt gebruiken voor bijvoorbeeld uitbetaling, koop van extra verlof, of scholing.
- Maandelijkse tegemoetkoming in de contributie van je sportvereniging of -school.
- Reiskostenvergoeding woon-werkverkeer van € 0,23 per km (vanaf 5 km woon-werkverkeer enkele reis) of een thuiswerkvergoeding van € 3,25,- per dag.
- Reiskostenvergoeding van 100% als je met het ov reist.
- We hebben een zeer actieve personeelsvereniging.
- Collega’s die loyaal en bevlogen zijn en van doorpakken weten.
- Een informele en collegiale sfeer waar je je snel thuis voelt.
Waarom werken bij de gemeente Edam-Volendam?
Werken bij Edam-Volendam is nooit saai. We hebben alles: stad, dorp, platteland, betaald voetbal, dubbele vergrijzing, boeren, toerisme, horeca, muziek en cultuur. We zijn een grote kleine ontwikkelgemeente. Onze projecten zijn groter dan je van een gemeente van onze omvang verwacht.
De gemeentelijke organisatie is een afspiegeling van de dynamiek van de samenleving. Een mix van gedreven collega’s die er al lang werken, loyaal zijn en vol zitten met kennis. En nieuwe collega’s die zaken met een frisse open blik benaderen. We streven naar een gewoon goede dienstverlening. Wij zorgen dat de juiste mensen op de juiste plek zitten. Daarom heb je bij ons de mogelijkheid om opleidingen te volgen en door te ontwikkelen. Wij zorgen voor een goede interne mobiliteit en doorgroeimogelijkheden. Thuiswerken mag, maar we hebben geen thuiswerkcultuur. We werken het liefst samen op een van onze locaties. En we streven naar een goede balans tussen werk en privé. Een voordeel, vanuit alle kanten is er richting onze gemeente vrijwel nooit file.
Het gaat in onze gemeente om mensen. Wij staan voor onze mensen. Want mensen maken Edam-Volendam.
Kom jij ons team versterken?
Ben jij de gedreven informatiebeheerder die onze gemeente naar een hoger kennis- en gebruikersniveau tilt? Je reactie met cv en motivatiebrief kun je uploaden via het sollicitatieformulier.
Mocht de geschikte kandidaat zich aanmelden, dan gaan wij direct met elkaar in gesprek. De vacature wordt na invulling offline gehaald. Wees er dus snel bij en ga met ons het gesprek aan!
Meer weten over de vacature?
Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Jan Burger, teamleider Informatievoorziening. Voor informatie over de procedure kun je contact opnemen met Esther van Eijk, recruiter. Beiden zijn bereikbaar via (0299) 398 398.